De noodzaak voor het ontwikkelen van software komt altijd voort uit een specifiek doel of probleem. Meestal is het doel waarde te creëren voor je organisatie en/of eindgebruikers. Het is belangrijk om vroegtijdig, voor je begint met het ontwikkelen van software, het doel of probleem te analyseren.
Om erachter te komen of jouw oplossing de juiste “fit” heeft, kun je gebruik maken van een waardepropositie canvas (WPC).
Waarde propositie canvas (WPC)
Het waarde propositie canvas is een praktische tool die helpt bij het valideren van jouw innovatief idee. Hierin wordt een tweedeling gemaakt tussen het klantprofiel en de waarde map.
Het invullen van een WPC begint aan de rechterzijde van het canvas. Hier kruip je in de huid van de eindgebruiker en specificeer je zijn klanttaken, voordelen en pijnpunten.
De waarde map (links in het WPC) beschrijft hoe je van plan bent waarde te creëren. Dit verdeel je ook onder 3 segmenten: producten & diensten, voordeelverschaffers en pijnverzachters.
Na het invullen van alle segmenten kun je weer uitzoomen en het canvas in zijn geheel bekijken. Wanneer de rechterkant gespiegeld is met de linkerkant dan heb je een ‘fit’ bereikt.
Ben je nog niet helemaal overtuigd van jouw waardepropositie? Dat is niet erg, laat het even rusten en kom er later op terug. Het WPC is ervoor gemaakt om snel en iteratief bijgewerkt te worden. Zorg er voor dat je continu je waardeproposities en business- modellen blijft meten en monitoren om te blijven verbeteren en jezelf telkens weer opnieuw uit te vinden.
Vervolgstappen
Nadat je idee gevalideerd is kun je overgaan tot realisatie. Dit begint bij het ontwikkelen van een minimum viable product (MVP). Bij Fastlane Software Solutions denken we mee van begin tot eind. Geïnspireerd? Neem contact op voor de mogelijkheden.